tisdag 10 juli 2012

Frukostvanor


Till middag är det så himla viktigt med variation. Att äta samma två gånger samma vecka går ju bara inte för sig men till frukost kan man äta nästan samma ett helt liv. Konstigt ändå. Jag är periodare och just nu är det turkisk yoghurt, nötter, honung och färska bär som gäller. Nötblandningen gör jag av hackade hasselnötter, mandlar, pistagenötter, solrosfrön, linfrön och lite stött kardemumma. Sedan på med ett par färska bär och ringla över lite flytande honung på toppen. Gott och mättande och man behöver bara en liten klick yoghurt för att bli mätt! Visste ni förresten att turkisk yoghurt också funkar finfint i stället för smör när man bakar bröd, brödet blir supersaftigt!

Vad har ni för frukostvanor kära bloggisar?

Ps! Med doseringsspruta, penicillin med tuttifruttismak och löfte om shoppingtur på leksaksaffären efter avslutad kur så går det nu riktigt, riktigt bra för lilla T. Vilken lättnad! 


12 kommentarer:

  1. Vad gott det såg ut! Själv äter jag sen många, många år tillbaka alltid hårdbröd med kaviar till frukost. Tänk att man aldrig ledsnar!

    Kram, Sofie

    SvaraRadera
  2. Har också funderat över frukostvanorna men jag fortsätter i samma spår. Inte provat turkisk yoghurt som frukost...dags att testa,tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Gott du! O fint för ögat. Jag äter alltid knäckebröd. Ofta med marmelad.. gott men inte så nyttigt som din skål.

    SvaraRadera
  4. Själv äter jag lättfil, Paulúns flingor och hallon eller smultron från trädgården : )på vardagarna... på helgen går jag ALL IN och lägger till ägg, fullkornsbröd med avokado... och så juice... mm nu blev jag hungrig ju!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar frukost och har alltid gjort. Jag startar dagen med en fullkornsmacka med skinka eller kalkon, en skål med vaniljlättyoghurt och en halvegen müsliblandning med ICA:s müsli med frukt och nötter, cashewnötter, solrosfrön, pumpafrön och krossade linfrön. Oftast sväljer jag ner det med en kopp kaffe och ett glas vatten. En rejäl frukost att stå sig på, med andra ord. Om vi vill lyxa på helgerna så gör vi omelett med skinka, soltorkade tomater och fetaost. Gött!

    SvaraRadera
  6. Du har en nydelig blogg, og dette innlegget er akkurat i tråd med mine frokostønsker. Havregryn, frukt i tråd med sesongen, rosiner og sunne havreflakes - det er frokosten jeg sverger til flere ganger i uken. NAM!
    -og takk for god frokostinspirasjon fra andre flotte bloggere i kommentarfeltet.

    Nyt lyse sommermorgener - og flere gode frokoster! :))

    SvaraRadera
  7. Frukost är dagens absolut godaste måltid. Den kan jag inte vara utan. http://blogg.folkbladet.nu/johannakaffepanna/2012/07/06/pa-silverfat/

    SvaraRadera
  8. Vilken härligt somrig frukost! Här hemma äter vi gröt till frukost med antingen aronia-, lingon-, plommonsylt eller äppelmos beroende på tillgång i svärmors frysbox.

    Hälsningar fr Malin

    SvaraRadera
  9. Hej vilken underbar blogg du ha...hittade precis hit här kommer jag att hitta mycket inspiration! HA en fin vecka varma hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  10. Usch stackars lilla T! Hoppas att hon kryar på sig snart!

    Är också periodare, men stående är kaffe, kaffe, kaffe!! Sen är ju knäckebröd med smör, avokado och en massa svartpeppar och flingsalt på, absoluta favoriten :)

    Ha en fin kväll!

    Jessica

    SvaraRadera
  11. Hej, men så vacker ni har det där uppe i fjällvärlden, det är verkligen få förunnat ha tillgång till stuga i fjällen. Själv är jag tyvärr inte uppvuxen med stuga, men jag har haft förmånen att ha vänner som jag fått följa med under årens lopp och det är helt underbart. Min dröm är att någon gång få möjlighet att äga ett litet ställe i fjällen. Miljön är fantastisk, luften läkande och jag mår alltid så mycket bättre efter en vecka i mina vänners stuga i Hemavan.

    Skönt att det gick bra med penecillinkuren, som jag skrev till dig förut så är min ena son väldigt lätt att få i medicin, han nästan ber om det och säger att han har feber fast han inte har det. Och till och med Mollipect går ner som hejsan med doseringssprutan. Han behöver inga mutor och inget sött efteråt heller. :-)

    Ska bli spännande att få följa ert stugprojekt. Vad är det för typ av stuga ni har? är det timmer stomme? Jag brinner för byggnadsvård och kan gå omkring i gamla fallfärdiga hus i timmar och drömma mig bort om hur det var på den tiden huset byggdes. Vi själva har en gammal enkelstuga från 1850 eller tidigare. Fast vi har byggt ut den till en västerbottensgård och så här i efterhand fattar jag inte hur vi vågade ge oss in i det projektet. Ska blogga mer om det och berätta om själva huset i min blogg, för det går verkligen inte att se några likheter med hur det såg ut innan och nu.

    Skulle gärna se ett inlägg om ert hus, jag har lånat hem en bok från en granne, om alla hus i vännäs, spöland, vännäsby, överboda, sörfors, rödtjärn och hössjö och jag ska kolla om ert hus finns med. Men jag antar att ni redan vet historien och hur det såg ut, men det är väldigt intressant. Det skulle vara riktigt intressant om du ägnade ett inlägg till husets historia. Jag skulle iaf sitta som klistrad vid skärmen då :)

    Lycka till med stugan och blommorna du ska plantera!
    ha det gott!
    / Pia
    Andbäckens Hvita, Rödtjärn

    SvaraRadera
  12. Mina frukostvanor till vardags och helg/semester skiljer sig inte mycket åt.
    Dagen börjar med ett glas apelsinjuice, för tillfället med Ultradetox i, efter ca 1/2 timme en banan eller annan frukt och en kopp Yogite.
    Vid 9-9.30 blir det havregrynsgröt med havremjölk och lingonsylt så klart.
    På helgerna byts gröten ut mot lunch eller helgfrukost, dvs. frallor el. liknande :-) då jag inte går upp i närheten av samma tid då som till vardags ;-)

    Ska bli spännande att se hur din plantering blir...

    Kram Helene

    SvaraRadera

Annonser: