lördag 10 mars 2012

1-års kalas


Det var mååånga som ville komma och gratta vår lille W igår och det var full rulle här i huset i nästan 12 timmar - en intensiv men mycket trevlig dag!


  Jag hade plockat fram pepparkaksformarna och gjort ett gäng haj- och traktorkakor. 


Följt Marys recept och gjort ett gäng nästan lyckade hallonmacarons. 



Gjort en lååång tårta med tunga enligt lilla Ts önskemål. Inte den vackraste tårta jag gjort men lilla T var mycket nöjd och lille W åt sitt livs första tårtbit med god aptit.


Tårtbottnarna gjorde jag i runda sockerkaksformar som jag skar i bitar och formade till en orm, huvudet gjorde jag i en muffinsform och sedan var det bara att dela i lager och fylla som vanligt, klä med grädde och slutligen dekorera med marsipan och lite godis.


Födelsedagsbarnet var på gott humör som vanligt - vårt älskade lilla charmtroll.


Full fart hela dagen som sagt så jag hann inte riktigt med att fota. 



Ovanför lille Ws säng hänger en gipsavgjutning som vi gjorde strax innan han föddes - ett underbart minne att ha kvar och lite extra nostalgiskt så här till hans ettårsdag. Skräckhistorier om förlossningar finns det gott om så för er som väntar ert första barn kan jag berätta att en förlossning faktiskt kan vara helt underbar också och jag mer än gärna skulle göra om det vilken dag som helst! Tankens kraft är oerhört stark när det gäller att hantera smärta och jag klarade mig fint med den båda förlossningarna och hade stor nytta av tankarna i den här boken

Translation: Yesterday we celebrated our son's first birthday with the house full of family and friends and lots of homemade sweets. Even though he cannot say much yet he had told his sister that he wanted a  snake cake so I did my best - not the most beautiful cake I've made but hey it's a snake cake. The belly cast awakes great memories - oh how I love being pregnant!

12 kommentarer:

  1. gratulerer så mye med lille W
    skjønne bilder
    innlegg med stemning,

    enjoy!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina kalaskort! Och du, vilken ljuvlig tårtorm! Helt underbart fin. Verkar ha varit ett lyckat kalas! Skoj för lillen!

    SvaraRadera
  3. Å så söt han är er lilla ettåring! Grattis lilla W :) Den där boken läste jag också innan båda mina förlossningar och båda var fantastiska, visst att det gör ont men den där smärtan som alla pratar om som gör så man vill dö, den kom aldrig. Bra med fina förlossningshistorier också!

    SvaraRadera
  4. Åh, vilket kalas! Vi ska snart ha 1-årskalas för vår lilla V, och jag börjar planera bakning för det. Har precis avklarat ett annat bak till idag! :)

    SvaraRadera
  5. Oj så mycket gott det bjöds på. Så duktig du är på att baka (också).

    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
  6. Åh så fint det är med gipsmagar, jag gjorde också en i slutet av min tvillinggraviditet. Men hur har du hängt upp den, fästen osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hängt upp den med en tunn ståltråd som jag fäst fast precis i vecket mellan magen och bysten genom att sticka ut den och sedan in igen om du förstår vad jag menar!? Det är knappt synbart från framsidan men vill man kan man lappa på men en liten bit gips där.

      Radera
  7. Låter som en lyckad kalasdag! Här hemma har vi kalas om inte så länge för vår ettåring och tårtan såg riktigt kul ut! :-D

    SvaraRadera
  8. Men ååh så söt lilla födelsedagsbarnet är:) Tårtan blev ju superfin!

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt kalas, grattis i efterskott lille sötisen W

    SvaraRadera
  10. GRATTIS! (I efterskott) till en numer stor kille! Gud va söt han är, vilken charmknutte! Det blir många flickor i huset sedan ;)

    // FrökenJenf

    SvaraRadera

Annonser: