fredag 20 januari 2012

Formex Formidable 2011


Nu är jag åter hemma efter en intensiv men mycket trevlig gårdag på Formex. Många intryck, inspiration och spännande möten med både nya och gamla bekantskaper. Morgonen började med pressfrukost i Formex kombinerade inspirationsutställning och restaurang som i år hade temat 'Below the Snow' men tyvärr hann jag inte fota innan lokalen hade fyllts till bredden med pressfolk. Note Design Studio som står bakom miljön har verkligen gjort ett kanonjobb tycker jag i sin gestaltning utav livet under snön med mycket vitt, smutsiga pasteller, lite svärtade jordtoner och en gnutta orange. Är ni nyfikna på att se mer av 'Below the Snow' så tycker jag att ni ska kika in hos Frida


Under pressfrukosten presenterades vinnarna utav 2011 års Formex Formidable. Formex Formidable är ett nystartat inredningsdesignpris där en jury nominerar produkter som är nya för året och som visats på Formex och i slutet av året utser juryn sin vinnare men även folket får rösta fram en vinnare. Juryns val föll i år på Skeppshults grytstapel i gjutjärn med följande motivering:

Form, funktion, skulptur… 2011 års vinnare av Formex Formidable är en grytstapel med tyngd, en multifunktionell gjutjärnsformation där locken också fungerar som stekpannor. Formgivaren Torkel Dahlstedt och Skeppshults Gjuteri har skapat en ny längtan för alla matroade esteter.

Och Niklas Bonneviers gunghäst som är en homage till Rietveld och hans Red and Blue chair vann folkets pris.


Efter pressfrukosten var det dags att bege sig ut bland de 876 utställarna på 31 000 kvadrat mässyta och då var Formex nya app en mycket bra hjälpreda. Vad jag hittade får ni se med början i nästa inlägg.

5 kommentarer:

  1. Wow. Jag var inne på Formex och hittade hit av en slump?! Det var en blogg i min smak. Så snyggt ni gör! Att blanda gammalt och nytt är så roligt. Ni inspirerar!!! MVH White

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Så snyggt fodrall till din iPhone!! Vart har du skaffat det?? =)

    MVH Johannes

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad praktiskt och bra iphonefodralet ser ut att vara!! Vet du vart de finns och köpa?
    / Jensan

    SvaraRadera
  4. Tack White! Och tack Johannes och Jennifer! Fodralet kommer från en butik som heter Grafit här i Umeå men jag har sett att de finns på iphonehalsband.se också.

    SvaraRadera
  5. Jag ska dit i morgon- ser verkligen fram emot detta;) Tack för apptipset. Kram Johanna

    SvaraRadera

Annonser: