fredag 4 november 2011

Spraymåla gamla bestick!


Idag tänkte jag tipsa om hur ni kan få unika och personliga bestick att duka med där hemma. Jag gick på loppis och fyndade ett gäng udda gamla silverbestick för 2kr styck som jag sedan har gett nytt liv med lite sprayfärg. Jag valde rött då jag vill använda dem till juldukningen men man kan ju välja precis vilken eller vilka färger man vill. Att de är udda tillför bara extra charm. 

Innan du börjar är det viktigt att du rengör besticken riktigt noga och vill du göra enligt skolboken så behandlar du med primer också. Spraya sedan besticken i flera tunna lager men bara på skaftet och inte den del du stoppar i munnen. Det är absolut inte svårt men det gäller att inte bli för ivrig och spraya på för mycket färg för då får du fula rinningar och ett annat vanligt fel är att man sprayar på för kort avstånd (läs på förpackningen). Man kan så klart måla med vanlig färg och pensel också eller helt enkelt bara doppa skaften direkt i färgburken, se bara till att färgen är avsedd för metall. Oavsett teknik så måste du ha någonstans att förvara besticken medan de torkar, jag stack sedan mina i en hink med sand så att de kunde stå och härda i lugn och ro. Även här gäller det att inte ha för bråttom, även om de känns torra att ta på så låt dem stå och härda ett par dygn extra för att undvika tråkigheter och vill du vara på den säkra sidan sprayar du över ett lager skyddslack.



Men röda bestick passar ju inte bara på jul, till höstdukningen funkar de också fint. Här har jag gjort en liten höstdukning med mina spraymålade bestick, kuddmossa, murgröna, lönnlöv och en bordstablett av juteväv. Engångstallriken i träspån hittade jag på ROOM. 


Namnskylten kommer från Byggfabriken och är tänkt som dörrskylt men jag använder den mest som dekoration.


Min dymo går varm här hemma och inte ens lönnlöven går säkra =)



Jag hintade ju för ett tag sedan om ett reportage i lokaltidningen och i dagens Västerbottens Folkblad kan man läsa om mitt höstpyssel, tyvärr hade bloggadressen fallit bort men är det någon som ändå lyckats hitta hit så vet ni att ni hamnat rätt!

17 kommentarer:

  1. Roligt med reportaget!

    Ang julklappar brukar jag vara ute i god tid och vara klar långt innan julafton. Tycker det är skönt att det är klart och nätet är ju väldigt smidigt att handla via.

    Ha en toppen fredag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  2. Vad snygga bestick! Jag skulle vilja ha några olika färger så att alla bestick blev omaka. Vore riktigt läckert.
    Tack för ett härligt och enkelt tips!

    SvaraRadera
  3. Vad snygga bestick! Jag skulle vilja ha några olika färger så att alla bestick blev omaka. Vore riktigt läckert.
    Tack för ett härligt och enkelt tips!

    SvaraRadera
  4. Jätte fin dukning! Roligt att de hittat din blogg o tar med i tidningen.

    SvaraRadera
  5. Härligt repotage! Gillar din fina dukning, med de sprayade besticken. Önskar dig en jättefin helg. kram Johanna

    SvaraRadera
  6. http://creativelychristy.blogspot.com/2010/11/colored-spoons-tutorial.html

    SvaraRadera
  7. Läckert och vilken kul idé :)
    Kommer säkerligen ge många samtal vid middagsbordet...

    trevlig helg!
    emelie

    SvaraRadera
  8. Snyggt!!! Jag gillar min dymo skarpt jag också!
    Ha en skön helg, kram Jenny

    SvaraRadera
  9. Snyggt! Perfekt till kräftskivan också :)

    Grattis till ett fint reportage i tidningen.

    SvaraRadera
  10. Såg just den idén i en annan blogg! Roligt och kreativt!

    Fint reportage i tidningen! Du är fantastisk!

    SvaraRadera
  11. Så påhittig du är!

    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
  12. Vilken helt fantastisk kreativ idé!! Såå snyggt det blev. Gillar din dukning också. Riktigt läcker!

    Ha en skön söndag!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  13. Superfint! Nu blir det till att leta bestick på loppisarna.

    SvaraRadera
  14. Men oj så fint!! Vilket himla bra tips!! Får bli en pysseldag någon dag snart! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  15. Vilken rolig idé! Och vilka fina bilder du tar! Tjusig dukning också. Tack för inspirationen! Kram Linda

    SvaraRadera
  16. Vilka fina bestick, toppenidé! Dukningen var väldigt fin och höstinspirerad. Du är jätteduktig!

    SvaraRadera
  17. ÄLSKAR det här med besticken, har länge tänkt att silverbestick är vackra men.. Jag har fått för mig att de smakar annorlunda att äta med?

    SvaraRadera

Annonser: