lördag 3 september 2011

Årets sista bukett?


Jag plockade in lite sommarblommor från trädgården nu på morgonen, tycker att det är så himla härligt att bara kunna gå ut och plocka ihop en bukett men jag undrar om det kanske blev årets sista? Rosenskärorna som såg så rangliga ut när jag planterade ut dem i våras växte snabbt till sig och blev buskiga och grova men sedan var det bara några som blommade, några står i knopp först nu och vissa har inte mista tillstymmelse till knopp... Vad har jag gjort för fel???


En av mina uppstammade dvärgsyrener 'Palibin' som blommade så fint för tredje året i rad i våras har börjat blomma nu igen, ska den verkligen göra det? Det är ju höst nu! Dvärgsyrenen och andra perenner som jag har i kruka under sommaren flyttar jag nu på hösten över i köksträdgården allt eftersom det bli plats ledig där och de verkar onekligen trivas där för på etiketten står det zon 4 och vi bor i zon 6, kanske man vågar sig på fler växter från lägre zoner!


Ända sedan vi köpte huset, eller långt innan det förresten, har jag längtat efter att få plantera tulpaner men inte haft någon bra plats för dem men nu kunde jag inte hejda mig längre, ett gäng Queen of Night och Saporo åkte ner i korgen tillsamman med Allium, man måste ju få testa! Jag är helt nybörjare på det här med lökar och hade tänkt peta ner dem i jorden nu i helgen men är det en lämplig tid här i norr? Oj, det blev många frågor i det här inlägget men jag har ju världens bästa kunskapsbank i er läsare!!!

6 kommentarer:

  1. Hejsan
    Jag är ingen expert på växter eller på zon 6 men jag tror att jag kan svara dig till vis del.

    Du kan mkt väl plantera tulpaner ända fram tills det är frost i marken. De ska planteras på hösten.

    Jag bor i Småland i en helt annan zon men hos oss blommar Magnolian och Spireabuskar en del höstar. Alltså både vår och höst. Vi fattar inte varför det är bara att njuta och de har blommat våren efter som vanligt.
    Allium planterar du nu precis som tulpanerna och de blir vackrast i grupp. Räkna med att fåglarna hjälper till att sprida dom senare. Hos mig poppar de upp lite här och var.
    När du funderar över vad som kan gå att plantera i zon 6 tänker jag på ett tv program jag såg för länge sen om Wij-trädgårdar i Ockelbo där man började plantera rosor som uppenbarligen inte skulle fungera i deras zon men rosorna klarade sig alldeles utmärkt till allas förvåning. Jag tror att det mkt beror på jorden kvalitet och var i en trädgård de planteras. En del ställen är mer utsatta för vind än andra och på en del ställen blir det frost väldigt sent.
    Hoppas att jag hjälpt dig något
    Innan jag slutar måste jag berätta att jag följt din blogg i flera år och är starkt imponerad av hur ni renoverat ert hus till det vackra vackra hus det är idag.
    Ni har verkligen lyckats och hoppas att ni lyckas lika bra med er trädgård
    Hälsar
    Lena

    SvaraRadera
  2. hej ni bor i zon 5 och det är läget på gården tillsammans med den jord ni planterar i som avgör om växterna kommer trivas. De flesta med lägre zon behöver en mer väldränerad jord för att inte rötterna ska frysa sönder när tjälen kommer.
    Prova kan man alltid göra, lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar både blommor, kakor och hus !! :)

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
  4. Jag ska också plantera tulpanlökar. Har aldrig gjort det förut. Men ser fram emot att lyckas :-)

    Vilken vacker bukett.

    Ha en fin söndag

    SvaraRadera
  5. Letade runt en massa för att komma på hur man ska måla horn på ett bra sätt. Och kom då på att du målade horn för länge sedan.
    Jag följde dina anvisningar och de blev så bra. Mina horn har precis varit med på formex och agerat smyckeställ!
    Tack för hjälpen:-)
    Hoppas du får en fantastisk dag!
    / Sabina

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara blommor att ha i trädgården! Önskar att jag skulle ha något som ens påminde om gröna fingrar :P

    SvaraRadera

Annonser: