onsdag 27 juli 2011

Mojito




Mojiton som är Cubas nationaldrink skapades utav slavarna redan på 1800-talet men gjordes internationellt känd via den mytomspunna baren la Bodeguita del Medio och Ernest Hemingway på 40-talet. Var namnet kommer ifrån tvistar man om men en trolig förklaring till denna törstsläckande drycks namn är att det kommer från spanskans 'mojado' eller 'mojadito' som är ord för blöt/fuktig. Det är helt klart en av mina favoritdrinkar så här i sommartider och väcker många härliga minnen från min tid i Sydamerika.

Så här gör jag mina Mojitos:

Först gör jag sockerlag genom att koka upp 1dl socker i 2dl vatten, när sockerkristallerna lösts upp är det klart. Jag låter det kallna och mortlar under tiden ett knippe mynta. Sedan tillsätter jag 2cl sockerlag och klyftor från en halv lime per person och mortlar lite till för att få fram smakerna ordentligt. 

 Myntan kan variera kraftigt i styrka så smaka av och känn om balansen mellan mynta och lime faller dig i smaken, fyll annars på med mer mynta. Häll sedan blandningen i ett glas, fyll på med is och toppa med ca 4cl ljus rom Havana Club (uteslut bara detta om du vill ha en alkoholfri drink) och Ramlösa original eller annat bubbelvatten utan smak, garnera med limeklyftor och myntablad. Hel eller krossad is är en smaksak, i originalet används hela isbitar. Nackdelen med krossad is är att det smälter snabbare och späder då ut smaken.

Myntan har jag tillsammans med persilja, timjan, oregano, citronmeliss och rosmarin i en zinkbalja på verandan, lättåtkomligt och mysigt! Det finns många sorters mynta men min favorit är den Marockanska som dessutom är härdig här hos oss i zon 5/6. Man får dock tänka till var man planterar den då den sprider sig snabbt med utlöpare och kan invadera hela kryddlandet.

8 kommentarer:

  1. nu vattnas det i munnen vill jag lova!!! Och vilka snygga foton!Skål!! C&M

    SvaraRadera
  2. oj så läskade det såg ut! En av mina favoritdrinkar faktisk, tycker bättre om det lite sura än för söta!

    Kram Annelie

    SvaraRadera
  3. Så gott så gott. Vilka fina bilder på god dryck du tagit.

    Ha det fint

    SvaraRadera
  4. Supersmarriga bilder på en smarrig drink :) Fint som bara den!

    SvaraRadera
  5. Snygga bilder! Det där ska vi göra till grillmiddagen imorgon. Tack för tipset:)

    kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Jag häpnar varje gång jag läser din blogg! VIlket jobb ni lägger ner!
    Ville bara tipsa om att du får jättegott te om du lägger några färska myntablad i en kopp och slår på lite kokande vatten! Hemma har vi chokladmynta och det smakar precis som aftereight!

    Kram från ett annat husprojektet

    SvaraRadera
  7. wow
    du høres ut som en mojito-proff!
    vi har laget og njutad av många M i sommer vi også.

    tror jag gillar den best med mørkt rom - som en caipiriña.

    herlig sommerdrikk!
    og flotte bilder.
    njut!

    sommerhilsen fra Åpent hus

    SvaraRadera

Annonser: