söndag 5 juni 2011

Knäckig rabarber- & jordgubbspaj


Det finns mängder av varianter på klassikern rabarberpaj men jag tänkte dela med mig av mitt favoritrecept. Du börjar med att skära upp rabarbern i centimeterstora bitar, lägga dem i en pajform och strö över lite potatismjöl.


Skiva sedan över ett par jordgubbar.





Smält 150g smör i en kastrull och tillsätt sedan 0,5dl sirap och 1dl vispgrädde, rör ihop och ta av från plattan. I en separat bunke blandar du 3dl havregryn, 2dl mjöl, 2dl socker och 1 tsk bakpulver som du sedan rör ihop med smörblandningen. Häll geggan över rabarbern och jordgubbarna och avsluta med att grovriva lite vit choklad på toppen. Grädda i 175° i ca 25 min eller tills ytan blivit knäckig och njut med vaniljglass. Mums!

19 kommentarer:

  1. Mums vad gott det lät... måste verkligen provas inom kort!

    SvaraRadera
  2. Har precis skrivit av det.
    Blir nog till att provas redan imorgon.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  3. Oj,det där lät ur-smarrigt!Jag har precis köpt konserverade rabarber hoppas att det funkar med det.Bor på Kreta och här växer inte rabarber men mycket annat.Brukar titta in här ibland-rätt ofta o.blir glad och inspirerad.
    Christina!

    SvaraRadera
  4. Det här receptet åker in i samlingen! Låter riktigt Gott!

    SvaraRadera
  5. Oj vad bra med ett recept. Min dotter fyller 18 på midsommarafton och vad skulle inte passa bättre då än denna paj? Tack så mycket för tipset.
    Kramar Anette

    SvaraRadera
  6. Åh fick rabarber av mamma igår så detta måste testas! Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  7. Efter ett tag i postens händer så har iallafall kryddkrukan nått mitt hem! Tusen tack!!!

    SvaraRadera
  8. Den här skulle nog sambon gilla. Han älskar sockriga fikapauser på helgerna när vi snickrar.

    SvaraRadera
  9. Men fasen så gott! Min sambo sa senast igår att vi borde palla (han är 25) rabarber från någon så att vi kan göra rabarberpaj, haha. Det får no bli att vi köper istället.

    SvaraRadera
  10. Hittade din blogg igår kväll och är helt och fullt imponerad av er, vilket jobb! Och så otroligt fint det blir!

    Angående pajen så är det mitt favoritrecept men har inte testat med vit choklad, så det blir det nästa gång! :-)

    Mvh Cecilia

    SvaraRadera
  11. Mmmmm, mums! Ser underbart gott ut. Vad längesedan det var som jag åt rabarberpaj, måste göra mig en snart!

    Kram Anne

    SvaraRadera
  12. Den där ska jag göra i kväll...lät ju outstanding :-)
    Petra

    SvaraRadera
  13. Åh så gott det låter.
    Måste bli en sådan paj till helgen.

    Kramar Camilla

    SvaraRadera
  14. Mm... Har precis provat. Blev jättegott!!! Tack så mycket... //Annalena

    SvaraRadera
  15. Oh! Det där låter ju grymt gott! Blir till att prova i pingsthelgen då föräldrarna kommer på besök :)

    SvaraRadera
  16. Oh! Ser gudomligt gott ut! Älskar när det blir lite knäckigt :) Måste testa denna i Pingst när föräldrarna kommer på besök!

    SvaraRadera
  17. Blev kanon att ta med på midsommar :) jätte poppis å god!

    SvaraRadera
  18. Känner för lite sommar såhär mitt i vintern och fundera på att använda både fryst rabarber och frysta jordgubbar. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
  19. Jättegott. Ett av mina favoritrecept.
    Jag gjorde med frysta jordgubbar och det blev jättegott. (tog 1,5 msk potatismjöl för mina var lite vattniga) Rabarberna hade vi färska :) Efter ett annat tips så minskade jag andelen socker till 1,5dl och det tyckte jag blev lagom.

    SvaraRadera

Annonser: