måndag 10 maj 2010

Köksträdgård på G!


Jag tror jag håller den lilla drömmen jag hintade om i förra inlägget hemlig ett tag till men en annan dröm som ligger ute på tork just nu är ramarna till köksträdgården. Jag hade ju lite funderingar hur jag skulle få träet hållbart utan att riskera gifter i jorden och efter att ha googlat och rådfrågat färgaffären så körde jag på uteolja och lasyr. Om det är det ultimata vet jag inte men enligt de på färgaffären så ska det gå att slicka på lasyren utan problem när den är genomhärdad så jag litar på dem. Sen hade jag ju spanat in de fina hörnen på Hasselfors gardens odlingsbänkar men när jag räknade till 32 hörn så kände jag att jag ville bespara sambon lite jobb så det blev vanliga 45° hörn istället. Ett varv lasyr återstår sen är det dax att skruva ihop landet och börja så, gissa om det kliar i fingrarna!

8 kommentarer:

  1. Spännande! Förstår att det kliar i fingrarna att komma igång med sådden (och skörden)!!

    SvaraRadera
  2. Åh jag ser riktigt framför mig hur snyggt det kommer att bli!

    SvaraRadera
  3. Åh! Ser jättefint ut!
    Ja, det verkligen kliar i fingrarna nu, särskilt sånna här soliga dagar som idag! Vi ska flytta vårt jordgubbsland, och det är lite grävjobb kan man säga =)

    Vi kör linoljefärg på brädorna som ligger i våra land, skulle tro att det är liknande effekt, det är ju oljan som tränger in i trät som är det som skyddar, det har hållit fint i 2 år iaf. (inte mycket till statistik, men ändå =)

    kram!
    Maria

    SvaraRadera
  4. ohh så kul. Vi ska förhoppningsvis oxå börja med vårat land i helgen..
    Ska bli kul!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ser fram emot vidare rapporter om köksträdgården! Ser ut som en väldigt bra början:)

    Ha det fint

    Rebecca

    SvaraRadera
  6. Jag skulle vilja tipsa dig om alternativ.nu Där kan du hitta massor av tips och ställa frågor
    om odling mm helt gratis
    Ett jätte trevligt ställe tycker jag

    SvaraRadera
  7. Jag kör snålvarianten och använder vanliga pallkragar men det är helt underbart att kunna plantera i odlingslådor. Bra arbetshöjd o grymt bra växtkraft!

    SvaraRadera
  8. Så himla spännande att se resultatet! Själv har jag omålade brädor som jag gärna skulle byta ut.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Annonser: