fredag 4 december 2009

Två nykomlingar i huset!



Känns som om jag är sist av alla i bloggvärlden men nu har det första Walter & Co huset flyttat in hos oss och jag kände redan då jag köpte det att det lätt kan bli beroendeframkallande! Och snart ska huset faktiskt få en kompis, jag hade nämligen den enorma turen att vinna ett i Flitiga Fredrikas tävling! Men hus NO:1 fick jag med mig hem från Stockholm och den urmysiga butiken Koffert på Humlegårdsgatan, rekommenderar varmt ett besök där eller i butiken på Arlanda. Gillar speciellt deras röda "innomhuslekstuga" som står i butiken, något både jag och J blev grymt sugna på att efterapa till lilla Ts blivande rum. Men i kväll har det stått helt still på byggfronten för efter 10 månaders tvfritt leverne så har vi nu kopplat in TVn och sett idol på rätt tid för en gångs skull, annars har vi alltid sett på nätet i efterhand. Varför vi varit utan TV beror inte på lathet eller något annat utan var helt enkelt en önskan från min sida. Jag kände att TVn slukade alldeles för mycket tid och fick ett års TVfritt liv i födelsedagspresent! Men nu har alltså TVn fått flytta in igen till min sambos stora glädje. Det finns två skäl att jag släppte på vår överenskommelse om att vänta med att sätta in TVn tills vardagsrummet uppe är färdigt, för det första så hinner vi inte klart innan jul som vi trodde för ett år sedan och TVmys med familjen är en viktig del av julen för mig och för det andra så kanske J ändrar sin prioriteringsordning uppe. När badrummet är klart vill han nämligen börja med vardagsrummet men jag vill börja med sovrummet så nu när han kan se på TV nere kanske han ändrar sig. Men hur som helst har det varit ett nyttigt experiment tycker jag, skulle du kunna vara utan TV ett år?

15 kommentarer:

  1. Hej !
    Jag tror också på idén med TV-fritt en viss tid. Vet inte om jag skulle klara ett år, men jag försöker gärna.

    Ha en skön helg !

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  2. Spännande... Jag har haft denna tanke själv, men det skulle inte gå att genomföra i mitt hem tyvärr. Jag har mannen och tre tonåringar emot mig. Jag skulle lätt klara det, det vet jag eftersom jag prioriterar bort tv:n till största delen redan. Fast den tiden kanske datorn har tagit när jag tänker efter... Ha en go helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Nej, det tror jag absolut inte, även om tanken om begränsningar även dykt upp hos mig.

    Kanske en tv-fri kväll i veckan möjligtvis. ;)

    Ha det gott och trevlig andra advent!

    SvaraRadera
  4. Om det skulle vara fritt från TV skulle det nog bli mer dator istället.
    Som det är nu ser jag inte så mycket på TV, det blir mest datorn, som tar min tid.
    Skärm som skärm säger en del, men vid datorn är man(läs jag) i alla fall mer aktiv.
    Samma gäller barnen, de som sitter framför TVn försoffas mer än de som sitter vid datorn, det är vad jag tror.

    TV fritt ett år skulle nog inte gå här hemma då Tom ser en hel de motorsport och ungdomarna ser film och någon serie.

    Kram Helene

    SvaraRadera
  5. Vi har haft TV-fritt i 7 år!!! Det är hur skönt som helst och rekommenderas varmt! Vi har dock skärm och DVD-filmer som vi köper. Jag tycker inte det är ngt problem, det skulle dock vara problem med att begränsa TV-tittande om vi hade ngn, och jag tycker inte om att behöva passa tider, jag vill själv bestämma när det passar att se på ngt.

    SvaraRadera
  6. Hej

    nej du var inte sist av alla i bloggvärlden att skaffa ett Walter & co hus =) jag tycker dem är jättefina men det har inte blivit av att jag har köpt något än, finns så mycket annat som oxå är fint =)

    Tv-fritt i ett helt år!! det vet jag inte om jag skulle klara, eller 10 månader heller för den delen, starkt jobbat tycker jag! min sambo skulle sörja la liga och champions league och jag skulle sakna Desperate Housewives och Arga snickaren haha
    Tanken om en tv och datorfri vecka har vi iof pratat om, det tror jag vi ska testa nästa år!

    Ha en trevlig lördag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Det beror lite på var man är i livet tycker jag. Jag var utan tv i 9 år, ungefär när jag var 20-29 år. Då gjorde jag så mycket annat och var alltid på språng, dessutom bodde jag i S-holm då. Nu är jag 39 och har haft tv i snart 10 år men just nu bor jag nästan på landet, är gift och har två små barn (6 mån och 2,2 år) och då är tv:n perfekt på många sätt. Om några år vill jag dock ta bort den igen! ;D

    SvaraRadera
  8. Hejan, svejsan, huset på väg!!/trevlig 2a advent/Fredrika

    SvaraRadera
  9. Hej och tack för din varma, goa kommentar hos mej.

    Hos oss har inget fint litet hus flyttat in ännu - de är verkligen jättefina och säker beroendeframkallande :)

    Utan TV - nej det blir svårt hos oss. I alla fall nu på vintern - på sommarhalvåret ser vi aldrig på TV - inte ens barnen.

    Hoppas ni har en fin adventshelg - kramar!

    SvaraRadera
  10. Åh ja! Vi har varit utan tv sen vi flyttade in i vårat hus, och det är faktiskt snart 2 år sedan!
    Vi har mycket mer tid för varandra, pratar om saker, eller hittar på saker och framför allt kommer isäng! eftersom vi skippar "slö-tittandet".

    Men vad räknas som "utan tv"? Vi har ju liksom ni "fuskat" och kollat på internet, både Idol och Arga snickarn är ju favoriter för oss =)

    SvaraRadera
  11. Hej! Förr skulle jag ha sagt att det inte går att vara utan TV, men nu har jag ändrat uppfattning. Efter två års ständigt renoverande står tv:n mest och samlar damm. Vi har helt enkelt inte tid att sitta ner på kvällarna när lilla prinsessan har somnat. Då jobbar vi på rucklet. Kram

    SvaraRadera
  12. Oja, vi har ingen tv alls sedan 2 år tillbaka. Utan tittar på det som faller en in på internet via datorn istället :-) Jätteskönt och saknar den inte faktiskt och Det gör att man hinner med en massa annat istället :-)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  13. Så fint ni har det! SÅ fiiint med svarta dörrar, något jag har funderat på och nu sett det så snyggt hos er!!!

    Kram L-L

    SvaraRadera
  14. Zinkhusen är verkligen fina men jag har varit lite snål för att ta mig råd att köpa ett...tills jag var på Rusta idag och hittade ett vitt zinkhus för bara 129:- kr!
    Har inte hunnit lägga ut en bild än...ska försöka hinna det imorrn. Jag är hur nöjd som helst över detta fynd. Nu gäller det bara att hitta ett lite mindre vitt hus så den får en kompis :)

    /Sanna som bor i en nytapetserad Bostadenlägenhet som din pappa tapetserat ;)

    SvaraRadera
  15. Jag har varit utan TV i ganska exakt ett år, av den enkla anledningen att det inte fanns någonstans att ställa den i min nuvarande lägenhet. Det är så himla skönt, jag tittar på det jag vill se på nätet och slipper fastna framför idiotiska dokusåpor. Dock blir det ju som redan påpekat en hel del tid framför datorn istället.

    SvaraRadera

Annonser: