lördag 24 oktober 2009

Tips till 24 små paket



Nu har jag lagt ett tjockt, skyddande lager granris över mina känsliga trädgårdsväxter, känns bra att pyssla om! Granris är för övrigt något som jag använder flitigt som dekoration under julen både ute och inne. Jag tycker att icketraditionellt julpynt kan vara jättesnyggt att titta på hos andra men hemma hos mig vill jag ha en röd bullerbyjul! Och vad kan väl passa bättre än den här fina tillbringaren jag hade turen att vinna i Broarnes septembertävling! Kommer att passa perfekt på julbordet!

Ni är många som har efterfrågat tips på vad man kan stoppa i de 24 små paketen till adventskalendern. Själv har jag inte hunnit längre än att köpa papper och snören till de små paketen men eftersom min lilla T nyss har fått ett litet lekkök så kommer en hel del av hennes paket att fyllas med tillbehör till lekköket som tex virkad mat, grytlappar, vispar, slevar etc. Så ett tips är att tänka ut ett tema eller köpa en större present med många delar och sedan portionera ut i små paket, jag minns en jul när jag själv var liten att jag fick delar till ett dockhus och sen fick jag själva huset på julafton. Ett annat tema kan vara utklädningskläder, lösnäsa, skägg, glasögon men glöm inte att gå en runda på myrorna och köp lite roliga hattar, skor, väskor m.m. Har man större barn kan man ge upplevelser också, skriv tex små lappar och lägg i paketen med texter som "I kväll ska vi baka Lussebullar tillsammans", "I morgon åker vi och badar", "I kväll får du välja middag" etc. Vill man lura till sig en lugn stund på helgen kan man ju alltid slå in en bra film eller pysselbok =)

Hoppas att ni fick lite inspiration! 

12 kommentarer:

  1. Bra tips! Men vår lilla son får nog vänta på adventskalender tills han blir större (han är 2). Men kanske jag börjar skissa på en fin kalender i år? Hur ser dina barns ut?

    Kram M

    SvaraRadera
  2. Jättebra tips!!
    Och du, vad ljuvligt det ser ut framför brasan i ett tidigare inlägg!
    Ha en skön helg och grattis till utnämning också :) Förstår jag verkligen, ert hus är fantastiskt!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Hej !
    Härligt juliga bilder !!

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  4. Suuuper tips! Visst är det vackert med granris!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Bra tips! Har lite småångest över de där 72 paketen som ska inköpas. Särskilt eftersom två av mina killar fyller år samtidigt som adventskalendern ska rensas. Det blir ingen hejd på paket. Jag ska nog satsa på en del upplevelser! Typ "idag är det din tur att duka av bordet" :-) Usch - nu var jag elak ... Tack igen för tipsen! Kram!!

    SvaraRadera
  6. Oj vilken fin blogg och vilket superarbete ni har gjort/gör !
    Har precis hittat hit och legat och läst bakåt i bloggen i en timme nu :)
    Farcinerande må jag säga !

    SvaraRadera
  7. God morgon!

    Va mycket bra tips - TACK! Måste ta tag i det här nu...

    De här gardinerna på en bild från Sköna Hem - vet du var de kom ifrån? Tyckte så mycket om tyget!!!

    Ha en skön söndag! Kram Camilla

    SvaraRadera
  8. Åh vad bra att få lite tips! Har inte haft nån riktig inspiration, då är det bra att höra lite hur andra gör.Det roligast tycker jag är att slå in paketen..!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. jag vill oxå ha en bullerbyjul!

    SvaraRadera
  10. Åh vilken ljuvlig kanna du har vunnit! Kan bara tänka mig hur tjusigt ert julbord kommer att vara! Hoppas att vi har turen att få en liten tjuvkik! Å vilka toppenidéer till adventskalendern! Upplevelselapparna ska jag köra stenhårt på!
    //
    Lena

    SvaraRadera
  11. Superbra tips!
    Jag börjar grubbla på barnens kalender nu...är sent ute i år även om det finns lite tid kvar, men det börjar stressa ihop sig för mig, (har blomsterbutik) och dina tips kändes nya,- ang ex att göra saker tillsammans eller välja middag osv.
    Tack!
    Trevlig vecka!/ Mariette

    SvaraRadera
  12. Tack så mycket för ditt grattis! :)

    Åh vilken kanna, fina julbilder. Nu börjar man riktigt längta.
    Kram

    SvaraRadera

Annonser: