fredag 7 augusti 2009

Köket - före/efter bilder & en byggbeskrivning

Före
Efter
Före
Efter
Köket under uppbyggnad
Köksön

Ni är många som efterlyst fler bilder från vårt kök och en beskrivning hur vi gick tillväga när vi byggde det och här kommer nu det. Rummet där vi valde att lägga köket var ursprungligen ett vardagsrum så vi var helt fria att välja plats för avlopp m.m. För att testa oss fram och få till ett proportionellt och praktiskt kök tejpade vi upp markeringar på golvet tills vi kände oss nöjda. Den lösning vi fastnade för blev ett L-kök med köksö. Vi började med att riva bort det gamla innertaket för att få upp takhöjden sedan tog vi bort de gamla radiatorerna, reglade nya raka innerväggar, tilläggsisolerade, drog ny el och avlopp, gipsade, la in golvvärme och nytt golv och sedan kunde själva köksbygget börja. Som jag tidigare berättat så hade vi förälskat oss i ett Kvänumkök men var inte lika förtjusta i den offert om 440 000 som vi fick... Efter att ha tittat på och ratat mängder av kök bestämde vi oss för att försöka bygga ett eget Kvänumkök. Vi åkte på Ikea och köpte stommar som vi sedan placerade ut med små distanser emellan för att få plats med en furulist som ram runt lådfronterna. Lådfronterna byggde vi av MDF skivor där en ram av tunnare MDF limmades på för att få en spegel. Därefter spacklades, slipades och grundades de med häftgrund. Sedan fick de slipas igen då fibrerna reste sig av grundfärgen. Slutligen är allt penselmålat 3 varv med matt snickerifärg. Mot golvet har vi satt en vanlig golvlist som målats i samma kulör och bänkskivan är en vanlig ekskiva som vi betsat och vaxat mörkbrun. Beslagen kommer från Nacka byggnadsvård, blandaren från Blanco och spisen är en Falcon Elan. Många arbetstimmar senare har vi nu fått vårt drömkök men till en knapp tiondel av priset!!! Köket är som så mycket annat "a work in progress" men som jag skrivit tidigare så vill jag inte skynda fram något utan väntar in idéerna och inspirationen. Hoppas att ni blivit inspirerade och tveka inte att höra av er igen med frågor!

Before and after pics of our homemade kitchen! We wanted a Kitchen from Swedish Kvänum but it was way too expensive so we decided to make it ourselves! The frames are from IKEA and we have built the drawers using MDF and then put strips of wood around them to create a frame. Now we have our dreamkitchen but to only a tenth of the cost! 

36 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt kök ni skapat. Ni måste var urhändiga, eller? Man fixar inte egna skåpsluckor bara så där väl? Önskar min tumme inte satt helt mitt i handen...
    Kanonfint och tack för byggbeskrivningen!

    SvaraRadera
  2. Jag finner inga ord för hur duktiga och kreativa ni är. Helt fantastiskt gjort!!! Ett riktigt drömkök precis som du skriver och med en spis som gör mig lite avis, men bara lite ;) Ååååå för ett kök som ert !! Skitasnyggt helt enkelt. :) Kram från Anna

    SvaraRadera
  3. Hur sagolikt duktiga är inte ni!?!?!

    Innan jag läste texten så flög faktiskt tanken "Kvänumskök" genom mitt huvud ;-) Ert kök blev helt underbart och det hamnar i mappen inspiration inför kommande köksrenovering (som tyvärr inte blir än på några år). Er spis är det enbart gas?

    Jag har just Kvänumskök som mitt drömkök också, de är fantastisk underbart fina och har en underbar kvalité (pappa och mamma har haft 2 st) och sedan skulle det dessutom kännas extra trevligt att äga ett sådant kök eftersom jag är en "utflugen" Kvänumsbo. :-D

    SvaraRadera
  4. Vilket jättefint kök ni har skapat. Inte helt olikt det jag själv planerat. Var också på Kvänum och kom till samma slutsats som er. Helt makalösa priser. Funderade också på om man kunde använda IKEA stommar på något sått och det har ni ju verkligen lyckats med! Men jag valde en annan väg. Gick till en kökssnickare och blev väldigt positivt överraskad över deras priser. En bråkdel av Kvänum och då kunde man få precis som man ville. Och nu blev jag jättesugen på att komma igång med vårt kök. Förhoppningsvis under hösten. Tack för den jättebraiga beskrivningen av hur ni gick tillväga. Kram!!

    SvaraRadera
  5. Helt fantastiskt vackert! Har tittat igenom hela bloggen och allt blir bara så underbart fint... Love it!

    SvaraRadera
  6. Det va ett bra tips på dörren där att beställa den omålad. Man Tackar.
    Huset är i Brån. Näst sista på höger hand innan kurvan. Ett litet hus som behöver en hel del renovering invändigt (enligt mig ivarjefall). As farmor och farfar har bott där tidigare. Liten tomt och så men ett stor garage som A gillar väldigt bra. Är ni så gott som klara med nedervåningen nu? Tänkte om det blir övervåningen som det börjas mer med till vintern då?

    SvaraRadera
  7. Wow ! Vad fint ni har gjort det och vad mycket jobb som ligger bakom. Det är kanske då man kan uppskatta det ännu mer :)

    Ha en mysig helg !

    Kram

    SvaraRadera
  8. Lika imponerad av alla före - efter bilder du visar! Verkligen jättefint!

    SvaraRadera
  9. Vilket jobb ni har lagt ner, men det är så fint ert kök! Hos oss skulle vi aldrig komma på tanken ens en gång att bygga vårt kök själva!:)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Men finns det någon som är mer kreativ än ni???

    JÄTTE tjusigt kök, ser väldigt exklusivt och påkostat ut med luckorna infällda i skåpen...och spisen sen gaaahhh.. (erat pimpade Ikeakök ser mer påkostat ut än vårat "Kvänumkök", så det så!)

    Å inga överskåp... Tycker det är ursnyggt när man inte har några överskåp!

    Vi har lika smak i mycket!

    Kram Kram från P!

    SvaraRadera
  11. Helt fantastiskt! Så vackert och ni får det att låta så enkelt, även om det var myyyyycket arbete med det. Superfint.

    Vera

    SvaraRadera
  12. de där stolarna passade ju utmärkt!

    SvaraRadera
  13. vad kul att du visade bilder!!

    URLÄCKERT KÖK!!

    Vad ni är duktiga!!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Hei! Dette var virkelig en inspirerende blogg! Vi holder på å pusse opp kjøkkenet nå, og dere ga oss kjempe gode ideér. Vi lurer på om skapdørene på kjøkkenet er laget på samme måte som skuffene?

    Mange hilsner fra Norge

    SvaraRadera
  15. Jag säger bara wow, wow och åter wow!!! Vilket kök, vilken spis, vilken känsla! Ni kan ju konkurrera ut Kvänum om ni vill =)

    Kramar

    SvaraRadera
  16. Vilken bra smak ni har! Hela huset är riktigt fint! :)

    Kram/Nicky

    SvaraRadera
  17. Vilken trevlig blogg jag hittade nu! :) Roligt att se före och efter bilder. Ett riktigt stort jobb har ni gjort!

    SvaraRadera
  18. Verkligen inspirerande att se att det faktiskt går att komma på lösningar som är både mer personliga och dessutom billigare än de stora köksföretagen.. Har själv suktat efter ett Kvänumkök!

    Din blogg är en ny favorit på min blogglista!
    Är det förresten kalksten ni har på hallgolvet?

    Kram

    //Ki

    SvaraRadera
  19. Ni är så fantastiskt duktiga så jag blir helt stum. Hoppas att ni är stolta över hur fantastiskt resultatet har blivit!

    SvaraRadera
  20. Hej!

    Jag ska måtta sjökortet och återkommer med mått till dig inom kort!

    Ha en fin tisdag!
    Kram Nadja

    SvaraRadera
  21. Ojojoj vilket jobb, men så fantastiskt bra det blev!!!

    Jätte kul att läsa om andra som renoverar och hittar egna lösningar när offerterna inte stämmer med egna budgeten :)

    Ska fortsätta läsa äldre inlägg nu, hittade nyss hit via dreamhouse blogg.

    SvaraRadera
  22. Så stort och fint ni har det! Precis som ni så fastnade vi för Kvänum men tyckte det blev alldeles för dyrt! Vi fick en saftig offert vi med... Så vår lösning blev också att köpa IKEA-stommar som vi lät platsbygga med skåp ända upp till tak, köpte snygga lister och målade allt själva. Vi var dock inte så modiga som ni utan lät en snickare bygga våra lådor och dörrfronter. Allt blev kanonfint och vi har nu levt i detta kök i fem år. Varje gång jag ser en bild på ett liknande kök tycker jag det är sååå fint och så kommer jag på att - ja just det, det har jag ju redan!

    SvaraRadera
  23. Hej!
    Vad kul att se hur ni har gjort köket! Vi har gått i samma tankar om att bygga själv och jag måste säga att detta ger en verklig knuff framåt, det är superfint!!!

    Väldigt rolig blogg att läsa, hit kommer jag fler gånger! =) Vi håller också på att byggea om ett gammalt hus som varit 4 lägenheter, men detta är gamla arbetarbostäder från en såg vid sekelskiftet, så vi har inte lika förnäma utrymmen att jobba med =)

    kramar!

    SvaraRadera
  24. Åååh, vilket fint jobb! Ni är så fantastiskt duktiga måste jag säga. Är inne och kikar på sidan varje dag av ren nyfikenhet. En väldigt nyfiken fråga.. Hur mycket pengar har ni egentligen lagt ner på Ert drömobjekt? Hur mycket kostade Ert kök exempelvis?

    Mvh
    Lilla jag :)

    SvaraRadera
  25. Fantastiskt jobbat! Första gången jag besöker Er. Det måste ju vara ett hästjobb detta

    SvaraRadera
  26. Fantastiskt snyggt, får man fråga vilken dimension ni har på ramarna, både runt skåpen och mellan lådorna.
    Jonas

    SvaraRadera
  27. Vilket fint kök ni har skapat! jag hittade din blogg då jag sökte efter Kvänumkök, som vi så gärna skulle vilja ha. Ditt kök gav oss inspiration och ideér. Tack! Ha en fin söndag! Katarina

    SvaraRadera
  28. sanslöst fins snickrat! Jag har ett modernt, dyrt valnötskök från förra ägaren som jag vill byta ut mot ett lantkök, men har inte budget för det, speciellt inte när det är ett så nytt kök! Jag trodde att det var så himla svårt med passbitar, men nu när jag såg er bild på furulisterna har jag fått modet! Jag ska banne mig göra det! Köket ska flyttas till en av salarna, tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  29. Hej på er! Hittade en länk till er blogg från ByggaHus.se & djäklar vad imponerad jag är av ert bygge!

    Som ni har jag också blivit föräälskad i ett Kvänumkök men inte dess pris. Vi avser bygga nåt som ser ut som ett platsbyggt 50-talskök a la Kvänums Baner i amazonblått - riktigt snyggt tycker vi.

    Vi håller själva på just nu med att sätta IKEA-stommarna på plats & har planerat att få till "det vita mellan skåp & lådor" med just listverk på framsidan.

    Enda skillnaden är att vi kommer ha en "vanlig" sockel med indrag & ha överfalsade luckor.

    Jag hoppas dock att du orkar svara på lite frågor... :)

    1) Jag tänkte använda 8 mm furulist så att lådstopp mm fungerar iaf utan problem (vi har utdragsskåp & inte så mycket skåp med "svängdörr"). Men hur sätter jag fast listerna på stommarna? Fästlim? Skruva & spackla & sen måla på på plats 3 ggr?

    2) Vad använde ni för distans då ju IKEA har nån skruv för att sätta ihop skåpejn sinsemellan? Eller använde vi 36 mms lister?

    Tacksam för alla svar & glada tillrop!

    /Tobias

    SvaraRadera
  30. Kanonfint kök ni gjort! Men vilken tid allt måste ha tagit.
    Vi sitter just nu och planerar vårat nya kök och pendlar mellan IKEA, inbyggt eller annan kökstillverkare. Vi har som sagt en klar bild av vad vi vill ha. Men tid för att bygga själva finns bara inte och att vara utan kök som blir husets hjärta under en längre tid går bara inte.
    Jag anatar att ni hade ett annat kök under tiden ni gjorde om vardagsrummet till kök. Hur läång tid tog kökstillverkningen?

    Det är så roligt att hitta tips och ideer.

    Stora renoveringkramar,
    Ylvali

    SvaraRadera
  31. Hej, håller själv på att bygga ett lantkök och undrar var ni köpte golvsocklarna till ert kök? Tack på förhand!

    SvaraRadera
  32. Såå fint och såå smart. Så vill jag också göra om jag byter kök. Är det IKEAs lucka Ädel ni har?

    SvaraRadera
  33. Såå fint och så smart Så vill jag också göra om jag byter kök. Är det IKEAs lucka Ädel?

    MVH
    Maria

    SvaraRadera
  34. Linda bäckman05 oktober, 2012

    Hej hej,
    Ni har det så fint, så ni är vår inspiration nu när vi ska börja riva runt i köket.
    Men jag vill ha som er, köksbänk framför fönstret, men har också element som ni hade (har??) och det ser ut som att ni har låga fönster (som vi). Hur har ni gjort med fönstret/fönsterbräda/bänken. Jag vill så gärna ha så, vill kunna stå och titta ut när jag grejer i köket. =) Men Vet inte riktigt hur vi ska lyckas att få till det så.
    Vore såååå tacksam för svar =)
    Tack för en undarbart härlig blogg.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  35. Hej!
    Verkligen ett superfint kök, och vilket jobb ni lagt ner! Har själv ett gammalt platsbyggt 60-talskök som vi tänkte fräscha upp lite med ny färg, bänkskiva och kakel då jag faktiskt gillar dom höga skåpen och all plats mer än priset på ett nytt kök.

    Har kikat lite på att sätta en tunn ram på dom gamla luckorna som ni gjort, men hittar inga mdf-skivor som är tillräckligt tunna! Vart har ni fått tag på såpass tunna mdf-skivor?
    Skulle verkligen uppskatta svar! :)

    Kramar

    SvaraRadera
  36. Köket blev jättefint. Jag vet hur mycket jobb det är. Grattis till ett fint eget kök!

    SvaraRadera

Annonser: